Przejdź do głównej zawartości

Graham Masterton - Panika [recenzja]

Graham Masterton w swoje nowej powieści zabiera nas, po raz kolejny, w nasze ojczyste rejony - tym razem do Polski, do Warszawy.
Jack Wallace, z pochodzenia Polak, który mieszka w Stanach Zjednoczonych, dokładnie w Chicago, prowadzi polską restauracji. Nie jest to łatwe, bowiem trud prowadzenie interesu to niejeden problem, z jakim się zmaga. Dodatkowo od czasu śmierci żony samotnie wychowuje syna, który cierpi na zespół Aspergera. Dziecko jest zbyt poważne jak na swój wiek, nie zna się na żartach, będąc przy tym niezwykle inteligentnym.
Pewnego dnia Jack dowiaduje się o tragedii, jaka rozegrała się na obozie skautowym w Owasippi. Samobójstwo popełniło tam jednocześnie aż siedemnastu skautów i kilku opiekunów. Wśród ofiar znalazł się przyjaciel jego syna, Sparky’ego. Policja nie potrafi wyjaśnić przyczyn tego tragicznego wydarzenia.
Po jakimś czasie Jack dowiaduje się, że dawno temu, w czasie drugiej wojny światowej samobójstwo popełnił także jego pradziadek. Okoliczności jego śmierci przypominają te tragiczne wydarzenia sprzed kilku dni. Jak się okazuje, Jack szybko zaczyna łączyć fakty, podobieństwa oraz wszelkie okoliczności obu tych masakr i dochodzi do wniosku, że by odkryć Wyjaśnienie tajemnicy zbiorowego samobójstwa amerykańskich skautów oraz jego przodka, będzie musiał się udać do Polski. To tam przy pomocy pracownika naukowego Uniwersytetu Warszawskiego odkryje przerażające tajemnice sprzed wielu lat.

Zacznę od słabszych punktów powieści, chociaż jest ich niewiele, a właściwie wcale. Od razu się wytłumaczę: słabe, to znaczy takie, które nie stanowią dla mnie żadnej nowości i są pomysłem wtórnym.
Pierwszą, na którą od razu zwróciłem uwagę, to trochę wyeksploatowany motyw, a może bardziej schemat mastertonowskiego bohatera w średnim wieku, który samotnie (albo akurat w danej chwili rozwoju powieści) wychowuje lub opiekuje się młodszym synem - i popada oczywiście w niemałe kłopoty. Wystarczy tutaj przytoczyć powieści takie jak: Rytuał, Drapieżców, które siłą rzeczy, opierają się na zbliżonym rozwiązaniu i przywołują w nas skojarzenia: "skądś to znam, gdzieś to chyba czytałem". Oczywiście w niczym to nie przeszkadza, samej fabule Paniki nie ujmuje, może wręcz przeciwnie - nam czytelnikom pomaga wczuć się i utożsamić z głównym bohaterem, nieco pokrzywdzonym przez los. Niemniej, czuć pewne znane już nam rozwiązanie, model. Coś, co już było i tylko do tego bym się przyczepił. 
A zalety książki?
Cała reszta, a więc wszystko to, co zostało nam zaprezentowane. Miejsce, klimat, atmosfera, no i rzecz jasna, sama fabuła - wszystko zasługuje na pochwałę.
Doskonały pomysł, który jest swoistym nowatorstwem. Masterton poszedł trochę inną ścieżką niż dotychczas i chwała mu za to. Wreszcie coś naprawdę oryginalnego i coś... co nas naprawdę przeraża. 
Główny bohater, którego kupujemy od samego początku (poza tym moim wcześniejszym "ale"..) Wczuwamy się w jego trudną sytuację, poprzez dobrze nakreślony charakter (choć pewnie można by sporo dodać, ale nie ma co przesadzać - od horroru nie trzeba wymagać głębokich rysów psychologicznych postaci), poprzez dobre opisy i dynamiczne dialogi.
Całość jest bardzo spójna i niezwykle równa, co dziś - wśród literatury grozy i w ogóle popularnej - bywa rzadkością. Wszystkie wątki do sobie pasują, nic nie zostaje pominięte, czy pozbawione odpowiedniej uwagi. Wygląda to naprawdę na bardzo dobrą robotę, zwłaszcza coś, co mnie zachwyciło - doskonałe opisy paniki, lęku, strachu. Chyba nigdy do tej pory nie czytałem literatury, w której czułbym taki niepokój, wzrastający dosłownie nagle, pojawiający się niemalże znikąd, by potem, zaraz po osiągnięciu punktu kulminacyjnego, spłynąć - powoli, ostrożnie, bez obaw, że i nam, czytelnikom, coś się stanie.

Przeczytałem tę powieść z wielkim zaciekawieniem, które - co tutaj dużo kryć - narastało stopniowo z każdą stroną. Moim zdaniem jest to jedna z czołowych powieści Mastertona, jaką napisał w ostatnich latach. Co więcej, chyba jedna z dojrzalszych, pełniejszych, z pewną nutą nostalgii i... 
... doskonałego zakończenia.

Komentarze

  1. Masterton i doskonałe zakończenie...to coś nowego :D Choć jestem wielkim fanem, to muszę przyznać, że zakończenia rzadko mu się udają. Ale mi to nie przeszkadza, Mastertona biore w ciemno, a skoro "Panikę" tak dobrze oceniasz, to też na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Masterton jest bardzo nierówny. Tej książki nie czytałam, chętnie sprawdzę, jak udała mu się powieść z polskim wątkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pasja z jaką piszesz o Mastertonie jest zaraźliwa:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Również byłem mile zaskoczony tą powieścią, choć faktycznie jego twórczość przypomina sinusoidę - raz potrafi zauroczyć, a raz niekoniecznie. W ogólnym rozrachunku "Panika" zdecydowanie na plus:) Pozdrawiam, Konrad.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Stephen King - Chudszy [recenzja]

Ostatnio w moje ręce wpadła niewinnie wyglądająca powieść Stephena Kinga Chudszy. Powieść, którą napisał jeszcze w czasach, gdy posługiwał się pseudonimem Richard Bachman (tutaj dodam, że pod tym pseudonimem opublikował kilka powieści, w tym chociażby: Wielki Marsz, Regulatorzy, Blaze, Uciekinier...). Powieść została wznowiona przez wydawnictwo Albatros w nowej szacie graficznej całej (zapowiadanej) serii. Fabuła początkowo mało wciągająca, wcale nie wróży niczego dobrego, ani też nie zachęca do dalszego czytania. I jak się okazuje - bardzo można się zwieść i szybko wpaść w miłą pułapkę zastawioną przez autora. Bo, jak się okazuje, fabuła i sam pomysł na powieść jest doskonały: otóż (odtąd dane wydawcy) Billy Halleck nie ma specjalnych powodów do narzekania. Jako wzięty adwokat z każdą sprawą zarabia coraz więcej. Sprawdza się jako mąż i ojciec. Ma wygodny dom i kochającą rodzinę. Jedyne, co go naprawdę trapi, to poważna nadwaga grożąca zawałem serca. Pewnego dnia, wracając z wystawn...

Graham Masterton - Manitou [recenzja]

Wracamy do korzeni, czyli tam, gdzie ukształtowało się całe - jak się okaże później fantastyczne - pisarstwo Grahama Mastertona. Przyjrzyjmy się jego pierwszej powieści, która została wydana w 1975 i od razu wywołała zachwyt krytyków. Nie dziwne. To właśnie ona doskonale pokazuje i wyznacza niejako cały charakter pisarstwa Mastertona. Jego kolejne książki właśnie na takim schemacie będą się opierać. I jeżeli ktoś, kto chce rozpocząć przygodę z tym pisarzem zastanawia się od czego zacząć, to chyba nie muszę dodawać, że powinien właśnie od tej powieści.  Książkę Manitou po raz pierwszy czytałem około dziesięciu lat temu i wspominam tę lekturę bardzo dobrze. Książa zrobiła wówczas na mnie ogromne wrażenie. I to dzięki niej właśnie uznałem, że Masterton to pisarz, którego twórczość chcę poznać. To ona zawróciła mi tak mocno w głowie, że od tamtej pory Mastertona uważam za mistrza literatury grozy. Trochę subiektywnie i naiwnie, a może i przedwczesne ...

Rytuał - Graham Masterton [recenzja]

Charlie McLean to krytyk kulinarny. Podróżuje po zakątkach Stanów Zjednoczonych i ocenia różne, nierzadko przypadkowo napotkane restauracje. W jednej z takich podróży towarzyszy mu piętnastoletni syn Martin, z którym od wielu lat nie miał kontaktu, ponieważ dawno temu rozstał się ze swoją żoną. I to ona zajmowała się jego wychowywaniem. Charlie przez lata prowadził chaotyczny i niezbyt godny naśladowania tryb życia i nie utrzymywał kontaktu z synem. Teraz chce nadrobić czas, i pokazać się z dobrej strony.  Trafiają do jednej z amerykańskich przydrożnych restauracji, w której - po niezbyt dobrym posiłku - dowiadują się o istnieniu elitarnej, wyjątkowej, ekskluzywnej i niezwykle tajemniczej restauracji - "Le Reposior", która znajduje się w pobliżu. Charlie, jak na inspektora restauracyjnego przystało, zaczyna interesować się tym miejscem. Jak się okazuje, dostęp do tego miejsca mają jedynie wybrańcy. Dosłownie. Po jakimś czasie sam postanawia się przekon...